Wettelijke eisen webshop

Er gelden diverse wettelijke regels voor webshops en webwinkels. Om de consument online te beschermen, hebben online klanten meer rechten dan de klanten in een normale winkel.
In dit artikel zullen wij alle wettelijke eisen waar een webshop aan moet voldoen voor je op een rijtje zetten.

Wettelijke-eisen-webshop

Wet verkoop op afstand

De wet verkoop op afstand is speciaal voor online klanten in het leven geroepen, om deze klanten zo online extra bescherming te bieden.
Een aantal regels die in deze wet staan zijn:

Verplichte bedenktijd

Je bent verplicht om de klant minimaal 14 dagen bedenktijd te geven om zijn gekochte product zonder opgave van reden terug te kunnen sturen. Je bent als webshop eigenaar verplicht om in dat geval het volledige aankoopbedrag terug te betalen aan de klant. De verpakking van het retour gestuurde product mag zelfs geopend zijn door de klant en hier mag je geen extra kosten voor rekenen.
Uiteraard zijn er ook uitzonderingen op deze wet, zoals bijvoorbeeld bij producten die speciaal voor je op maat gemaakt zijn.

Informatieplicht

Als online verkoper heb je ook een informatieplicht. In deze plicht staat omschreven dat je in je webshop voldoende informatie over het aangeboden product geeft, de kosten van het product en de eventuele bijkomende kosten.
Daarnaast ben je ook verplicht om op je webshop te vermelden hoe lang de consument bedenktijd heeft en hoe de klant binnen deze periode het product retour kan sturen.
Al deze informatie dient duidelijk zichtbaar te zijn op je webshop en niet ergens stiekem in bijvoorbeeld de algemene voorwaarden te zijn verwerkt.

Voor alle informatie en rechten die een klant bij online aankopen heeft, kun je de website van ACM raadplegen: https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen

Welke informatie moet er minimaal op je webshop staan?

Hieronder vind je een overzicht met de minimale informatie die je verplicht bent om op je webshop te vermelden:

-Bedrijfsnaam;
-Adres;
-Telefoonnummer of andere wijze waarop snel contact kan worden opgenomen;
-E-mailadres;
-Kvk- en BTW-nummer;
-De belangrijkste kenmerken van je product(en);
-De prijs van het product;
-Eventuele bezorgkosten;
-De wijze van bezorging;
-De manieren hoe je klant kan afrekenen;
-Privacy voorwaarden;
-Algemene voorwaarden (indien aanwezig);
-Garanties;
-Bestelproces

Informatie-op-webshop

Cookies

Iedere webshop maakt gebruik van cookies.
Om ervoor te zorgen dat je webshop goed werkt, wordt er gebruik gemaakt van zogeheten functionele cookies. Deze worden bijvoorbeeld gebruikt voor winkelmandjes en logingegevens. Voor het gebruik van deze cookies hoef je geen toestemming te vragen aan de consument.
Wanneer je analytische en/of tracking cookies wilt gebruiken op je webshop om te kunnen bijhouden hoe goed je webshop werkt en om bij te houden wie welke pagina(‘s) bezoekt, dan dien je de klant hierover wel te informeren en toestemming voor te vragen.

Privacy voorwaarden

In de privacy voorwaarden leg je simpelweg uit welke gegevens je van de klant vastlegt en waar je deze voor gebruikt. Ook vertel je in deze voorwaarden voor hoe lang je deze gegevens bewaart.
Alle punten waar je de gegevens van de klant voor gebruikt dien je hierin te vermelden. Als je dus bijvoorbeeld de klant een verjaardagsattentie wilt sturen, dan dien je dit ook in de privacy voorwaarden te vermelden.
Het eventuele gebruik van analytische en/of tracking cookies dien je ook op te nemen in deze voorwaarden.

Zijn algemene voorwaarden verplicht?

Algemene voorwaarden zijn niet verplicht voor een webwinkel. De meeste webshops hebben deze voorwaarden wel, omdat je hierin aanvullingen in het contract kunt opnemen welke buiten de wettelijke regels vallen. Wanneer je dus algemene voorwaarden op je webshop gebruikt, dan worden deze onderdeel van alle afspraken die je met de consument maakt. Mits je de consument bij een aankoop in je webwinkel hier natuurlijk op wijst en akkoord mee laat gaan.
Als je gebruik maakt van algemene voorwaarden op je webshop, dan ben je verplicht om deze duidelijke zichtbaar te vermelden op je webshop.

Veilige verbinding

Als laatste is het belangrijk én verplicht dat de klant via een veilige verbinding op jou webwinkel kan shoppen. Deze veilige verbinding breng je tot stand door het installeren van een beveiligingscertificaat(SSL-certificaat). Met behulp van dit certificaat worden alle gegevens die tussen de webshop en de klant worden uitgewisseld, gecodeerd verstuurd zodat deze niet door hackers kunnen worden onderschept en ontcijfert.

Wettelijke-eisen-webshop

Meer informatie nodig?

Voor meer informatie over de wettelijke eisen waaraan je webshop moet voldoen, kun je ook terecht op de website van het ondernemersplein: https://ondernemersplein.kvk.nl/stappenplan-webshop-beginnen/

Als je een webshop wilt beginnen en door ons je webshop laat maken, dan zullen wij er samen met jou voor zorgen dat jou webshop aan alle wettelijke eisen voldoet.